Doktor Rangan Chatterjee berättar om Prediabetes

Typ 2-diabetes är ett tillstånd som innebär att man har för mycket socker (glukos) i blodet, och det påverkar hälsan negativt på både kort och lång sikt. Ungefär 1 av 25 svenskar har typ 2-diabetes, vilket gör den till en av våra vanligaste sjukdomar.

Sjukdomen utvecklas gradvis och därför har man etablerat begreppet prediabetes för att identifiera personer som har blodsocker mellan normala nivåer och diabetesnivåer. Prediabetes är alltså ett förstadium till typ 2-diabetes, där blodsockret är högre än normalt men lägre än vad som krävs för att ställa diagnosen diabetes. Personer med prediabetes har också ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom och andra komplikationer som orsakas av diabetes.

Symtom på typ 2-diabetes utvecklas oftast långsamt, och man kan ha typ 2-diabetes under många år utan att märka det eftersom symtomen kan vara mycket diskreta. En del upptäcker sin typ 2-diabetes av en slump, t.ex. under en hälsokontroll. Andra har haft symptom under en tid.

Den goda nyheten är att om du har typ 2-diabetes, är prediabetiker, eller om din blodsockernivå inte är optimal, så finns det flera livsstilsförändringar du kan göra redan idag för att bromsa eller, i vissa fall, till och med hindra utvecklingen av typ 2-diabetes och de problem som sjukdomen orsakar.

Några sammanfattande åtgärder som rekommenderas av Doktor Rangan Chatterjee är:

  • Mat: Minska intaget av raffinerade och processade kolhydrater, exempelvis bakverk, söta frukostflingor och bröd med tillsatt socker. Ät istället mycket färggranna frukter och grönsaker, och fokusera ditt kolhydratintag på naturliga kolhydrater såsom morötter och sötpotatis. Tänk också på när du äter, genom att begränsa matintaget inom en tidsram om 12 timmar per dygn kan du uppnå bättre blodsockerkontroll, gå ner i vikt samt förbättra ditt immunförsvar.
  • Rörelse: Ju större muskelmassa du har desto bättre kan kroppen klara av att ta hand om socker och din kropps känslighet för insulin ökar. Därför är det viktigt att göra någon form av styrketräning varje vecka.
  • Sömn: Sömn påverkar också ditt blodsocker. Förbättra din sömn genom att t. ex. undvika skärmar såsom din mobil upp till 90 minuter innan du lägger dig.
  • Avslappning: Blodsockret ökar vid stress. Avsätt tid för regelbundna pauser i vardagen så att dina stressnivåer kan minska, det kommer att ha en positiv påverkan på ditt blodsocker.

Vid prediabetes kan det ofta räcka med livsstilsförändringar. Om dina resultat visar tecken på typ 2-diabetes så bör du kontakta din husläkare, så att regelbundna kontroller och eventuell medicinsk behandling kan startas.

Hälsokontroll XL

1 395 kr

✔ Testa de åtta viktigaste hälsoområdena   ✔ Personlig läkarkommentar   ✔ 33 hälsomarkörer   ✔ Snabba provsvar

Så fungerar Werlabs

Werlabs erbjuder hälsokontroller genom blodprov i samarbete med Karolinska Universitetslaboratoriet, Unilabs, Aleris, Unicare och Encia. Werlabs är registrerad vårdgivare hos Institutionen för Vård och Omsorg, IVO.