Womensync

Så kan en koffeinfri livsstil påverka din menscykel

De senaste åren har allt fler kvinnor vittnat om hur en livsstil utan koffein hjälpt dem minska eller helt bli av med mensrelaterade problem såsom PMS, PCOS, oregelbunden ägglossning och utebliven mens. Det här är otroligt intressant och inspirerande, men hur kommer det sig egentligen?

Så hur påverkar egentligen koffein vår menscykel?

Sverige är ett av de mest kaffekonsumerande länderna i världen. För vissa handlar det enbart om vanan men för många av oss handlar det om att vi vill åt den uppiggande effekten. Koffein triggar en stressrespons i kroppen vilken gör att vi utsöndrar kortisol och adrenalin – det är detta som gör att vi kan känna oss pigga och alerta av att dricka koffein.

Så hur påverkar det här menscykeln? Jo, kortisol och vårt kära progesteron kommer från samma grundhormon, pregnenalon. När kroppen upplever stress, oavsett om det aktiveras av koffein, tidsbrist på jobbet eller prestationsångest, så kommer kroppen (dina binjurar) att prioritera att producera kortisol framför progesteron. Det här påverkar i sin tur balansen mellan dina hormoner då progesteron är avgörande för en ägglossning och för den hormonbalans som krävs för en symtomfri och regelbunden menscykel.

Förutom påverkan på vår menscykel kan nog de flesta av oss känna igen oss i att när vi upplever stress (återigen oavsett form) prioriterar inte heller kroppen saker som matsmältning, andning eller att hålla huden återfuktad och spänstig på samma sätt.

Koffein = stressaktivering = kroppen känner sig inte trygg

Koffein kan med andra ord skapa en stressrespons i vår kropp som kan ge många följder. När vi utsätts för stress går vi in i något som kallas “fight-or-flight mode”, ett läge där den sympatiska delen av nervsystemet aktiveras. I det här läget förbereder sig kroppen för strid och det enda fokuset är överlevnad. Kroppen prioriterar helt enkelt bort alla funktioner som inte är nödvändiga för överlevnad men som är viktiga ur ett hälsoperspektiv och för livskvalitet, där ibland produktion av våra könshormoner.

Den andra delen av nervsystemet, den parasympatiska delen innebär motsatsen till det sympatiska – det är ett läge där kroppen känner sig trygg, lugn och kan fungera optimalt på alla plan. Det är ett läge där kroppen helt enkelt upplever att det finns utrymme att bli gravid (vilket ägglossning innebär) då kroppens överlevnad inte upplevs som hotad.

Antingen är man i det sympatiska eller i det parasympatiska, det går inte att vara i båda samtidigt. Det här innebär att när vi är i stress så kommer kroppen inte prioritera att återhämtning, matsmältning, ägglossning eller att bygga upp sig.

När vi förstår vidden av vad en påkopplad, konstant stressreaktion i kroppen innebär, vill vi sträva efter att vara så mycket som möjligt i det parasympatiska nervsystemet. Där får kroppen förutsättningar för läkning, att bygga upp sig, skapa och balansera våra hormoner så att vi kan ha en regelbunden ägglossning och symtomfri menscykel!

Det finns fortfarande begränsad forskning på kvinnokroppen och koffein, men utifrån kvinnors egna upplevelser kan det ha en betydande effekt. Det handlar naturligtvis inte bara om koffeinet i sig utan vad stressaktiveringen bidrar till. Koffein i stora mängder och/eller i kombination med annan stress under lång tid, kan helt enkelt bidra till en kronisk stress i kroppen vilket kan leda till negativa effekter. Så i själva verket handlar det om att minska antalet eller mängden stressorer i vårt liv, där koffein kan vara en stark komponent.

För vissa kanske koffeinet vara en tillräcklig stressor för att det ska göra stor effekt att ta bort, för andra kan det handla om andra delar som bidrar till att det sympatiska nervsystemet är högaktiverat.

Att sluta med koffein kan var ett kraftfullt första steg för en trygg och stressfri kropp

Det är inte ovanligt med tvekande tankar som “jag kan omöjligt starta dagen utan min kopp kaffe” eller “ni vet inte hur jag blir utan mitt kaffe!”. För trots allt är det inte alltid så lätt att bara sluta med koffein då det faktiskt är nervsystemstimulerande, vilket innebär att man kan uppleva abstinens.

Vi vet också att man kan känna sig lite sänkt när man slutar med kaffe med symtom som ökad hunger, huvudvärk, förstoppning eller att känna sig mer lättirriterad. Men, de fysiska och emotionella förändringarna är temporära – de kommer att gå över när kroppen börjar känna sig trygg och dina hormoner börjar balansera sig igen. Det bästa av allt är att du med stor sannolikhet kommer uppnå en ny dimension av mående när du tagit dig förbi de första dagarna (veckorna) när din kropp kliver in i det parasympatiska nervsystemet – där kroppen känner sig trygg och lugn.

Ta itu med stressorerna i ditt liv och lär dig använda menscykeln som ett verktyg

Det kan finnas många olika orsaker till rubbning i din ägglossning och stress är en av dem. Försenad eller inställd ägglossning på grund av stress är din kropps sätt att skydda dig och berättar för dig att något i din livsstil upplevs som ett hot inom dig. När du börjar tänka på symtomen från din menscykel som signaler och information kan du börja förstå kopplingen till din livsstil. Då blir det enklare att förstå grunden till eventuella fluktuationer och symtom och att själv kunna skapa förändring.

Börja med att kartlägga vad du har för stressorer i din livsstil och kom ihåg att ta hänsyn till både inre och yttre stress.

- Börja bli mer uppmärksam på kroppens signaler genom att tracka din menscykel och bli uppmärksam hur din kropp reagerar på olika saker i din livsstil, som hur du äter, tränar, sover etc.
- När du blir mer insatt i din menscykel kan du använda symtomen du upplever som vägledning för att hitta vägen till en livsstil som är mer i linje med din egen sanning och vad din kropp behöver.

Det finns så mycket kraft i att förstå kroppens signaler. Man skulle kunna säga att vi varje månad får ett kvitto på hur vi lever vårt liv. Har vi en regelbunden menscykel med bekräftad ägglossning är det ett tecken på ett liv i balans. Vi tror på att börja i det som skapar stress. När vi börjar eliminera stressorer kommer vi känna oss lugnare och tryggare vilket kan ge utrymme för mer kreativitet och läkande där vi kan börja ta steg i riktningen mot ett liv i linje med vad vi vill och vad vi mår som bäst av.

With love,
Susanna Moen och Sara Norrbom

Detta är ett gästinlägg. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Beställ