Håll fast vid semesterglöden

Håll fast vid semesterglöden Beräknad lästid: 6 min

De flesta av oss mår fantastiskt efter en sommarsemester: utvilade, uppfriskade och livfulla. Dessvärre kan det tillståndet förändras väldigt snabbt efter att semestern har tagit slut och du har gått tillbaka till dina vardagliga rutiner.

Men det finns mycket du kan ha nytta av från din livsstil under semestern. Det handlar om att identifiera de positiva elementen därifrån och hitta enkla sätt att tillämpa dem på i ditt vardagsliv hemma. På så sätt kan du behålla ditt inre och yttre välmående. Nedan kommer några förslag på saker du kan göra:

1. Rör på dig mer

Fundera på de gånger du var aktiv under semestern. Du kanske simmade i havet, gjorde yoga på stranden, promenerade runt i städer eller gick på vandring bland bergen. Ibland inser man inte själv att man rört på sig i den omfattningen man faktiskt har gjort, eftersom man njöt av upplevelsen så mycket. Det är just det som är nyckeln, menar Dr. Ayan Panja. ”Folk tror ofta att de måste gå till gymmet – men det viktigaste är att vara aktiv dagligen. Det handlar om att hitta saker du tycker om att göra och som kan passa in i ditt liv”, säger han.

  • Var mer aktiv. Fundera på alla små sätt du kan vara mer aktiv. Till exempel att gå fram och tillbaka på perrongen när du väntar på ett tåg, eller små träningsmoment hemma - som att rocka rockring framför TV:n eller att göra squats medan du borstar tänderna. ”Min personliga favorit är att göra 10 stycken burpees* varje morgon och kväll”, säger Ayan.
  • Håll det enkelt. Du spenderade säkert mycket tid utomhus när du var på semester. Promenader är ett av de bästa sätten att njuta av naturen. Att promenera 30 minuter varje dag är bra träning, säger Ayan.
  • Gör det roligt! ”Vi bör se på motion som något vi gör för nöjets skull, precis som vi såg på det när vi var barn och lekte kull eller jagade en boll”, säger Dr. Rangan Chatterjee. Om du älskade att titta på flamenco eller magdans när du var på semester skulle du kunna kolla om det finns någon kurs inom detta i närheten av där du bor. Eller så har du återupptäckt hur roligt det är att simma eller att testa olika vattensporter – fortsätt i såna fall med det när du kommit hem! Det kan vara allt från simning till segling och surfing.

2. Ät Näringsrik mat

Bortse från ohälsosam mat som chips och öl som du kanske åt på semestern, och fundera på vilken hälsosam och näringsrik mat du åt. Det är inget fel i att äta onyttig mat, men det kan också vara bra att variera med andra alternativ. Du kanske testade på någon ny maträtt och fick inspiration och receptidéer? Du kanske också hade ett annorlunda förhållningssätt till matstunden som sådan, till exempel att du spenderade mer tid på att äta maten eller att äta mat i stället för godis.

  • Ät färsk mat. Bland annat medelhavsmat är känd för att bestå av fet fisk och färsk frukt och grönsaker. Det finns ingen anledning till att du inte skulle kunna äta så hemma också. ”Den grundläggande regeln är att äta naturliga, obearbetade livsmedel som har hög näringsämnestäthet”, säger Ayan, ”Basen i maten består av gröna grönsaker, bönor, magert kött, fisk och frukt och produkter som gärna ska undvikas är sådana som är raffinerade och processade samt innehåller mycket socker”.
  • Sitt ner och ät. På semestern kanske du tog dig tid att äta, det kanske var en lugn och trevlig stund tillsammans med vänner och familj. Fortsätt med det när du kommit hem. ”I den moderna västvärlden är matbordet vår lägereld, där vi kan slappna av”, säger Rangan. Att äta på det sättet är inte bara trevligare, det är även bättre för dig. ”Ditt matsmältningssystem fungerar bättre när du är i ett avslappnat läge och forskning visar även att du kommer att äta mindre när du äter vid matbordet”.
  • Drick mer vatten. Du kanske är mer medveten om ditt vätskebehov när du är ute på sightseeing eller befinner dig på stranden, men att dricka vatten regelbundet är en vana du borde hålla fast vid. ”Att dricka mer vatten kan lindra huvudvärk, låg energi, torr hud, magont och förstoppning”, säger Rangan. Hans eget förslag är att dricka åtta små glas vatten per dag: två glas på morgonen, ett glas en halvtimme innan varje måltid, ett glas mellan måltiderna och ett glas en timme innan läggdags. Undvik dock att överdriva ditt vattendrickande!

3. Njut av bättre humör

De flesta av oss är på bättre humör än vanligt under vår lediga tid och när det inte ställs krav på oss på samma sätt som när vi arbetar. Ett miljöombyte där man får ta del av nya landskap, solsken och samtidigt får tid att koppla av i gott sällskap är ett bra recept för positivitet. Du kan återskapa den känslomässiga delen av det hemma!

  • Slappna av. En ny studie som har gjorts på universitetet i Konstanz i Tyskland upptäckte att personer som använder sina kvällar och helger med att slappna av efter att de kommit hem från semestern behåller sitt välbefinnande från semestern längre tid. Bestäm dig för att maximera din nyfunna känsla av lugn genom att börja med meditation, yoga eller tai chi – vilka alla har visat sig bidra till att minska stress.
  • Tid för dig själv. På semestern är ofta det lättare att ta sig tid för sig själv. Hemma finns det oftast krav med arbete, barn och saker du behöver ta hand om före du tar hand om dig själv. Rangan betonar hur viktigt det är att göra någonting man tycker om varje dag. ”Det räcker ofta med 15 minuter om dagen för att dina nivåer av stresshormonet kortisol ska normaliseras”, säger han. Du kan ta ett bad, en kort promenad eller göra i ordning en kopp med varm choklad som du dricker samtidigt som du läser en tidning. Det behöver inte vara svårare än så!
  • Var mer tacksam. Det är mer utmanande att känna sig positiv när man återkommer till sitt vardagsliv. Ett enkelt sätt att öka sin positivitet är att skriva en lista varje dag över saker du är tacksam över. ”Köp ett block som du lägger vid din säng och skriv ner tre saker i slutet av varje dag som du är tacksam över”, säger Rangan. ”Det kan vara så enkelt som att du njöt av kvällsmaten. Att göra detta varje dag har visat sig förbättra både sömn och mentalt välbefinnande”.

Hälsokontroll XL

1 395 kr

✔ Testa de åtta viktigaste hälsoområdena   ✔ Personlig läkarkommentar   ✔ 33 hälsomarkörer   ✔ Snabba provsvar

Så fungerar Werlabs

Werlabs erbjuder hälsokontroller genom blodprov i samarbete med Karolinska Universitetslaboratoriet, Unilabs, Aleris, Unicare och Encia. Werlabs är registrerad vårdgivare hos Institutionen för Vård och Omsorg, IVO.