Vitamin B12-brist

Vad är vitamin B12-brist?

Orsakerna till vitamin B12-brist kan variera, men huvudsakligen beror det på att B12 inte tillverkas i kroppen utan du kan endast få i dig det genom kosten.

Vitamin B12 behövs för att kroppen ska kunna bilda röda blodkroppar, så när kroppen inte tillgodogör sig tillräckligt med vitamin B12 så minskas produktion av röda blodkroppar.

Vid brist av vitamin B12 uppstår ofta även järnbrist. Vid diagnosticerad B12-brist bör därför även järnvärdet kontrolleras.

Kombinerade brister av B12, folat och järn är vanliga då de är beroende av varandra. Som följd av detta och det uppstår en brist i någon av dessa värden så minskas produktion av röda blodkroppar vilket resulterar i blodbrist/anemi.

Symtom av vitamin B12-brist

De vanligaste symtomen av B12-brist är på grund av blodbrist/anemi då B12 behövs för att kunna bilda röda blodkroppar. De röda blodkropparna har som uppgift att transportera syre till alla delar av kroppen. Därmed kan B12-brist orsaka en stor mängd symtom som:

  • Trött och orkeslös
  • Lättare att bli andfådd
  • Koncentrationssvårigheter
  • Yrsel
  • Huvudvärk
  • Hjärtklappningar
  • Öronsus

Om du har en stor brist på vitamin B12 kan det orsaka nervskador med symtom som:

  • försämrad känsel
  • påverkan på reflexer i vader och fotsulor
  • ostadig gång samt minnessvårigheter
  • synproblem
  • paranoia
  • depression

Vitamin B12-test

345 kr

  • Beställ med email eller BankID
Visa mer

Vitamin B12 i kost

Kroppen kan inte producera vitamin B12 själv, utan allt sker via kosten. Samtliga åtta B-vitaminer fyller en funktion i samband med förbränning av fett och protein.

B-vitaminer omvandlar näring från kosten till bränsle, som i sin tur producerar energi.

Vitamin B12 finns i animaliska livsmedel som fisk, skaldjur, mejeriprodukter, kött och ägg. Jästa eller mjölksyrade livsmedel kan även innehålla B12. Intag av dessa livsmedel bör täcka rekommenderat dagsbehov.

Det finns många livsmedel som innehåller vitamin B12, nedan är en lista på livsmedel med högt innehåll:

  • Kött – lever, njure, torkat renkött, älg
  • Fågel - kyckling, struts
  • Fisk & skaldjur – ostron, böckling, krabba, strömming
  • Ost – grönmögelost, hårdost, brieost, mozarella
  • Pålägg – leverpastej, löjrom, stenbitskaviar
  • Ägg

Riskgrupper och riskfaktorer för vitamin B12-brist

Ålder

Bland äldre i Sverige beräknas så många som 10–15% ha B12-brist, framförallt på grund av försämrad upptagningsförmåga. Det kan ha med att äldre har större sannolikhet att få skador på magsäckens slemhinna. Detta orsakar att äldre förlorar förmågan att producera saltsyra eller ett protein som behövs för att B12 ska kunna tas upp.

Äldre människor kan behöva ta större mängder av vitamin B12 än yngre människor eftersom kroppens förmåga att absorbera vitamin B12 från kosten minskar med åldern.

Veganer och vegetarianer

Veganer och vegetarianer som helt utesluter mejeriprodukter och ägg befinner sig i riskzonen för att utveckla B12-brist. Det är på grund av att B12 endast befinner sig i animaliska livsmedel som kött, ägg och mjölkprodukter.

Därför måste veganer vara extra försiktiga gällande deras B12-värde och få i sig det från berikade livsmedel och kosttillskott.

Hitta hälsokontrollen för dig baserat på 5 enkla frågor

Svara på frågorna

Vitamin-B12 tillskott

Vitamin B12-tillskott kan vara aktuellt för personer som helt utesluter animaliska produkter. Mängden vitamin B12 i alger och fermenterade vegetariska produkter varierar, men det rör sig i regel om mycket små mängder.

Veganer rekommenderas därför äta tillräckliga mängder B12-berikade livsmedel, inta tillskott eller kombinera båda alternativen. För vegetarianer kan mejeriprodukter och ägg täcka B12-behovet. Sojadryck, havredryck eller risdryck är ofta berikade med B12, som kan vara lämpliga för personer som utesluter kött eller mejeriprodukter i kosten.

Tillskott av vitamin B12 bör tas tillsammans med övriga B-vitaminer. Intag av enstaka B-vitaminer under längre tid kan skapa obalans.

Perniciös anemi

Perniciös anemi drabbar omkring 1% av befolkningen och orsakas av brist på proteinet IF, intrinsic factor, som bildas i magsäcken och behövs för att B12 ska tas upp i kroppen.

IF är en inflammation i magsäckens slemhinna, kronisk autoimmun gastrit. Kroppens immunförsvar angriper då celler som producerar IF och saltsyra i magsäcken - en autoimmun reaktion.

Individer med andra autoimmuna sjukdomar som exempelvis typ 1-diabetes löper högre risk att drabbas av denna slags inflammation i magslemhinnan, med ökad risk för perniciös anemi som följd.

Obalans i tarmen

Rubbningar i tarmens bakterieflora kan orsaka B12-brist. Långvarig behandling av läkemedel mot exempelvis diabetes och magsår kan orsaka sämre upptag av vitamin B12. Tarmsjukdom som glutenintolerans och Crohns sjukdom kan också försämra upptaget av B12.

Celiaki (glutenintolerans)

Celiaki kan framförallt orsaka B12-brist om den förblir obehandlad. Obehandlad glutenintolerans kan skada tarmluddet som hämmar upptagningsförmågan av näringsämnen. Dessa sjukdomar orsakar ofta järnbrist och folsyrabrist, som i sin tur kan orsaka B12-brist.

B12-brist till följd av glutenintolerans behandlas med glutenfrikost. Generella rekommendationer saknas gällande tillskott av vitaminer och mineraler vid glutenintolerans. Med glutenfri kost som främjar läkning av tarmarna, bör glutenintoleranta via allsidig kost få i sig de vitaminer som behövs.

Vilka hälsokontroller kan man mäta sitt vitamin B12-värde med?

Hos Werlabs kan du enkelt mäta ditt vitamin B12-värde med flera olika hälsokontroller:

Så fungerar Werlabs

Tre enkla steg för att ta reda på hur du mår på insidan, där det räknas.

Beställ

Beställ din hälsokontroll med e-post eller BankID.

Ta ditt prov

Välj provtagningsställe och ta ett vanligt blodprov.

Få snabba svar

En utförlig läkarkommentar medföljer dina provsvar.


Populära Hälsokontroller

Hälsokontroll XL

1395 kr

  • 33 hälsomarkörer

Hälsokontroll XL

1995 kr

  • 43 hälsomarkörer
Beställ