Vitamin B12 (Kobalamin)

Vad är vitamin B12?

Vitamin B12, som även kallas kobalamin, är 1 av 8 B-vitaminer. Alla B-vitaminer hjälper kroppen att omvandla mat till bränsle, som används för att producera energi. Dessa B-vitaminer hjälper kroppen att förbränna fett och protein. B-komplex vitaminer behövs för frisk hud, hår, ögon och lever. De hjälper dessutom nervsystemet att fungera korrekt.

Vi har ett lager av B12 i levern så det kan ta flera år att utveckla brist men sker det kan det få negativa effekter på hjärnan och nervsystemet samt bristfällig produktion av röda blodkroppar.

Vitamin B12 är ett särskilt viktigt vitamin för att behålla friska nervceller, och det hjälper till med produktionen av DNA och RNA. Vitamin B12 (kobalamin) har ett nära samarbete med vitamin B9, även kallat folat eller folsyra, för att skapa röda blodkroppar och för att hjälpa järnupptagning att fungera bättre i kroppen.


Testa vitamin b12 och 31 andra blodvärden med vår populära hälsokontroll:

Eller läs mer om våra andra tester här


Folat och B12 (kobalamin) arbetar tillsammans för att producera S-adenosylmetionin (SAMe). SAMe spelar en roll i immunsystemet, underhåller cellmembranen, och hjälper till att producera och bryta ned kemikalier i hjärnan, såsom serotonin, melatonin och dopamin. Den jobbar tillsammans med vitamin B12 och folat (vitamin B9). Att ha brist på antingen vitamin B12 eller folat kan minska nivåerna av SAMe i kroppen.

Vitaminer B12 (kobalamin), B6 och B9 arbetar tillsammans för att kontrollera nivåerna av aminosyran homocystein. Höga nivåer av homocystein är associerade med hjärtsjukdom. Men forskare är inte säkra på om homocystein är en orsak till hjärtsjukdomar eller bara en markör som indikerar någon kan ha hjärtsjukdom. Mer forskning krävs för att fastställa detta.

Varför behövs vitamin b12?

Det är ovanligt för ungdomar att ha brist på vitamin B12 (kobalamin), men det är inte ovanligt att äldre människor har milda brister. Det kan bero på att de har mindre magsyra, som kroppen behöver för att absorbera B12. Låga nivåer av B12 kan orsaka en rad olika symptom inklusive:

  • Trötthet
  • Andnöd
  • Diarré
  • Nervositet
  • Domningar
  • Stickande känsla i fingrar och tår
  • Svår brist på B12 orsakar nervskador

De människor som löper störst risk för B12-brist inkluderar:

  • Veganer och vegetarianer som inte äter mejeriprodukter eller ägg, eftersom vitamin B12 endast förekommer i animaliska produkter
  • Personer med problem att ta upp näringsämnen på grund av Crohns sjukdom, bukspottkörtel sjukdom, viktminskning kirurgi, eller mediciner
  • Personer med en ätstörningar
  • Personer med HIV
  • Personer med diabetes

Livsmedel som innehåller vitamin b12

Om din kost innehåller kött, fisk eller skaldjur, mjölk och andra mejeriprodukter, bör du kunna möta de rekommenderade dagsbehovet utan att ta ett vitamin B12-tillskott. Vegetarianer som inte äter några animaliska produkter bör ta ett vitamin B12-tillskott med vatten. Äldre människor kan behöva större mängder av vitamin B12 än yngre människor eftersom kroppens förmåga att absorbera vitamin B12 från kosten minskar med åldern. Om du funderar på att ta B12-tillskott, be din vårdgivare att hjälpa dig att bestämma rätt dos för dig - och se till att man kontinuerligt undersöker om man får rätt mängd B12 (kobalamin) via blodprov.

Vitamin B12 finns bara i animaliska livsmedel. Bra kostkällor inkluderar:

  • Fisk
  • Skaldjur
  • Mejeriprodukter
  • Orgel kött, särskilt lever och njure
  • Ägg
  • Nötkött
  • Fläsk

Folsyra (vitamin B9), särskilt när det tas i höga doser, kan maskera symtomen vid en brist på vitamin B12 (kobalamin). Faran med detta är att utan symptom så kan man gå runt med en B12-brist och inte veta om det, och kan därmed riskera att utveckla t.ex. nervskador.

Många studier tyder på att personer med höga nivåer av aminosyran homocystein löper nästan två gånger större risk att utveckla kranskärlssjukdom och 2,5 gånger större risk att få en stroke än de med normala nivåer. B-komplex vitaminer, speciellt vitamin B9, B6 och B12, kan hjälpa till att sänka homocysteinnivån. Dock vet inte forskare om hög homocystein faktiskt är den definitiva orsaken till hjärtsjukdomar.

Människor som oroar över hjärtsjukdom bör försöka få tillräckligt med B-vitaminer från hälsosamma livsmedel. Men i vissa fall kan läkare rekommendera att ta B-vitaminer för att sänka homocysteinnivån. Om du är orolig för hjärtsjukdom, fråga din läkare om B-vitamin tillskott skulle vara rätt för dig.

Även om det inte finns några bevis för att vitamin B12 (kobalamin) minskar risken för bröstcancer, har befolkningsstudier visat att kvinnor som får mer folat (B9) i kosten har lägre risk för bröstcancer. Vitamin B12 arbetar med folat i kroppen, så det kan bidra till att minska risken för bröstcancer. En annan förstudie föreslår att postmenopausala kvinnor som hade de lägsta mängderna av B12 i sin kost hade dessutom en ökad risk för bröstcancer.

Studier tyder på att vitamin B12 tillskott kan förbättra spermier och spermiernas förmåga att simma. Detta kräver mer forskning.

Förhöjt b12 värde

Höga värden ses vid vitamin B12-behandling. Efter injektion av depotpreparat kan mycket höga värden ses en längre tid. Höga värden ses även vid myeloprolifererande tillstånd, speciellt vid kronisk myeloisk leukemi, leverskador och njursvikt.

Vitamin b12 brist

Låga värden ses vid brist på intrinsic factor (perniciös anemi), ventrikelresektion, cancer ventriculi, terminal ileit, malabsoption, transkobalamin brist samt hos vegetarianer.


Testa vitamin b12 och 31 andra blodvärden med vår populära hälsokontroll:

Eller läs mer om våra andra tester här



Gå till Vitaminer/Mineraler eller Hälsokontroll Info

Läs vad våra användare tycker om oss på Omdömen.