Är det hälsosamt att äta glutenfritt?



Text. Malin Nylén, Hälsopedagog Foto: Privat

Glutenfritt ger fler klick. Så är det. 2016 var ett ”glutenfritt år”. Jag som topp-bloggare på ett välkänt och trendigt hälsomagasin … jag vet inte hur många nyttiga recept, utan laktos och gluten, som delades på sociala medier den perioden? Även jag gjorde mig skyldig till flera ”glutenfria” och hälsosamma” rubriker. Dels för att min erfarenhet av glutenfria bröd inte varit så värst kulinarisk. Kunde jag förgylla tillvaron för någon glutenintolerant stackare så var ju det en god gärning tänkte jag. Men främst, om jag ska vara helt ärlig, var det för min egenvinnings skull. Just för att den typen av moderiktiga inlägg var såpass poppis, att fler klickade och delade min blogg. Men hur är det där egentligen, behöver vi verkligen äta glutenfritt för att vara hälsosamma?  


Testa om du är glutenintolerant

695 kr

Eller välj bland våra andra blodprov.



Jag skulle vilja påstå att det finns både ett ja och ett nej på den frågan.

Glutenintolerans allt vanligare

Glutenintolerans, även kallad celiaki, ansågs länge som en ovanlig barnsjukdom men under det senaste årtiondet har den blivit alltmer vanlig i västvärlden, både bland barn, ungdomar och vuxna, även i Sverige. Det är rimligt att uppskatta antalet svenskar som har celiaki till ungefär 150 000 (alla åldrar) varav majoriteten ännu inte fått diagnos och behandling. Man vet ännu inte varför, men det forskas om miljöfaktorer och spekuleras att orsaken sannolikt gömmer sig i vår moderna livsstil med snabbmat (mer ”potent” vitt mjöl) etcetera1.


Celiaki drabbar alla åldrar

Celiaki innebär att glutenproteinet startar en inflammation som skadar tarmluddet i tunntarmens slemhinna vilket gör att förmågan att ta upp näring förstörs. Celiaki drabbar alla åldrar och kan ge riktigt allvarliga besvär. Glutenintolerans går inte att bota, det är ett livslångt tillstånd och innebär glutenfri kost livet ut för den som är sjuk2.


Glutenintolerans har en rad olika symptom

Glutenintolerans är en sjukdom med många ansikten och en rad olika symptom som till exempel; psykiska besvär och kronisk trötthet, diarré och näringsbrist, viktminskning och värk i skelettet. I mer ovanliga fall av celiaki kan du få kliande blåsor på armbågar, knän och skinkor3.


Celiaki vanligare bland kvinnor

När jag själv testade mig för glutenintolerans, informerade syster Anna mig att det är dubbelt så vanligt bland flickor/kvinnor… och att du kan både bli infertil och drabbas av benskörhet. Det kan med andra ord bli förödande konsekvenser om du har otur!


Hon berättade även att glutenintolerans är till viss del ärftlig. Så har du någon i släkten med celiaki, löper du större risk att bli sjuk och det är således smart att göra ett test för att bli medveten.

 

Glutenintolerans vanligare med typ-1 diabetes

Vidare berättade Anna att celiaki är vanligare hos personer med typ 1-diabetes. På Svenska Celakiförbundets hemsida2 kan du läsa att celiaki även är vanligare hos personer med sköldkörtelsjukdomar, ledsjukdomar, Downs och Turners syndrom samt olika typer av leversjukdomar.

 

Det kluriga i kråksången är att sjukdomen tar sig i uttryck på många olika sätt. Många lider av så kallad tyst Celiaki som inte ger så många eller tydliga symtom, men som fortfarande riskerar att ge skador på tarmen3. Så bär du på en endaste liten vag misstanke att du skulle kunna vara glutenintolerant – gör ett test!

 

Mat, precis som mode, går i trender. I dag när Sverige som USA har blivit allt mer klassindelat och hälsa har blivit vår absoluta statussymbol, är det populärt att posta träningsselfies och skylta med hur rent och föredömligt vi äter. Därför tror jag att många väljer glutenfritt för att de köper livsstilen. Exakt samma fenomen som när du faller för reklamen och köper en svindyr märkeströja – för grupptillhörighetens skull. För att passa in i finrummet.

 

Mår man bättre utan gluten?

Många jag träffat påstår att de undviker gluten för att de ”mår bättre” och ”slipper bli svullna om magen”. Så kan det naturligtvis vara … Själv lever jag under devisen att ”lite skit rensar magen”. Faktiskt är jag nästan aldrig sjuk, ”peppar, peppar.” Min tes är att du blir känsligare mot allt som du undviker över en längre tid. Är du inte van att äta gluten tror jag att magen reagerar när du plötsligt tillför det … och i vilken mängd? Det är viktigt att se till helheten … Det finns mycket som kan orsaka en svullen och uppblåst mage som till exempel stress, sötningsmedel i tuggummi och kolsyrade drycker, mejeriprodukter, kål och bönor4. Mitt förslag är att testa att utesluta olika livsmedel över tid och se hur magen reagerar?


Vad är då gluten? Enkelt förklarat är gluten det ämne i bakprocessen som får brödet att jäsa och gör det sådär härligt, luftigt och inbjudande.


Kan det inte vara så enkelt att du äter mer av en god nybakad fluffig formfranska än av ett glutenfritt kompakt bröd? Eller när du, vid sällsynta tillfällen, ”Gud förbjude!” tillåter dig att äta vetepasta istället för quinoa, bönpasta eller sallad? Kan det inte bli så att du slevar på lite extra? Du kanske till och med tar om en portion, bara för att det är så j*kla gott? Det kan även vara värt att ta med i beaktningen är att ”festmat” ofta serveras i kombinationen kolhydrater, fett och salt – ämnen som binder vätska i kroppen och lätt får dig att känna dig svullen.

 

Vi alla är olika, det finns ingen fixerad ”mall” som passar för alla. Lyssna på kroppen, rör på dig regelbundet och ät mat som får dig att må bra.

 

Avslutningsvis skulle mina 3 bästa ”gluten-tips” vara:

 
  • Se till helheten. Hur lever och äter du för övrigt?


  • Ta reda på fakta. Uteslut inget livsmedel utan att ha läst på först. Ett tips till dig som vill kombinera fakta med underhållning, är att se Netflix-dokumentären ”Cooked”, episod 3 om gluten. Avsnittet tar med dig på en resa genom tiderna där du får lära dig om brödtraditioner, bakprocesser och gluten.


  • Gör ett test! Jag är stolt över att få samarbeta med Werlabs läkarteam. Med dagens moderna metoder är det bara ett ”KLICK” (och ett blodprov) bort för dig att ta reda på hur det står till med din tarmhälsa. Är du orolig tycker jag att det enda vettiga är att göra ett test. Se det som en långsiktig investering i dig själv och din hälsa!


Reflektion:

Människor har alltid bakat och ätit bröd sedan urminnes tider. Vi har inte förändrats genetiskt sedan stenåldern, men vår livsstil har. Det finns ingen som helst anledning för vardagsmotionären med stillasittande jobb, att äta efter 70-talets tallriksmodell och kosttips.

På den tiden hade vi så mycket mer fysiskt krävande jobb och rekommenderades att fylla tallriken till bredden med kolhydrater (potatis, ris eller pasta) till lunch – komplettera med bröd och frukt och till det mjölk som bordsdryck. Detta var en lunch med energimängd för en person med fysiskt krävande jobb som t.ex. plattsättare eller för en Vasaloppsatlet.


Anekdot:


När jag var yngre och tränade mer lite målinriktat var ”naturell kvarg med bär” standard som mellanmål. Trots att jag tränade fem dagar i veckan och tänkte på vad jag åt, var jag ofta svullen om magen och det hände vid ett flertal tillfällen att folk önskade mig ”lycka till med familjebildningen”. Det var ju inte så värst kul att få i ansiktet, när man som jag månade om formen. Men så fortsatte det … tills en dag jag när jag blev tipsad att testa att utesluta mejeriprodukter i kosten. Jag märkte en omedelbar positiv förändring och numera köper jag enbart laktosfria livsmedel. Men det är inte bara laktos som gör mig svullen. Jag märker även hur stress påverkar magen negativt … eller om jag rör på mig för lite. Jag kan få gaser om jag äter för stora mängder broccoli eller överkonsumerar sockerfria halstabletter med sötningsmedel, som substitut för vanligt godis.

Testa om du är glutenintolerant

695 kr

Eller välj bland våra andra blodprov.



Artikeln och åsikterna uttryckta däri är skribenten Malin Nyléns egna. Informationen till artikeln är av skribenten hämtad från nedan angivna källor. Artikeln är populärvetenskaplig och skall inte ses som en vetenskapligt säkerställd rekommendation. Det kan särskilt noteras att skribenten inte säkerställt att det inte finns bättre eller senare forskning och rön som kan komma till en annan slutsats.


1. Läkartidningen.se
2. Celiaki.se
3. Celiaki.se
4. 1177.se