Min journal

Blir man tjock av kolhydrater?

Malin Nylen Kolhydrater

Denna artikel är skriven av Malin Nylén - skribent, hälsopedagog och personlig tränare. Eventuella åsikter och slutsatser är hennes egna, inte Werlabs.

I en tid där dieter som LCHF har fått fäste är det många som skyr kolhyrater som pesten. Somliga tycker att vi inte behöver äta kolhydrater alls. Men hur är det med det där, blir vi verkligen tjocka av kolhydrater?

Det är en intressant fråga att dissekera i en idealistisk tid där vi (inom vissa kretsar) principfast ratar den vitaminrika potatisen på tallriken som ”ohälsosam” och sicksackar lystet mellan glasskiosker – på jakt efter den smalaste yoghurtglassen.

Även om statistiken säger att alkoholtrenden går åt rätt håll1 är mina samlade intryck av sociala medier att det skålas och unnas som aldrig förr. Det verkar som det är viktigt att visa upp en nyanserad livsstil. Bilden jag får är att alkohol förknippas med lyx och flärd. Lite motsägelsefullt kan jag tycka, när idealet är en vältränad och hälsosam kropp. Alkohol innehåller väldigt mycket energi, och fördröjer dessutom fettförbränningen. Vilket i sig bara är bagateller i jämförelse med alla de hälsoproblem som alkohol kan medföra under lång tid2. Ändå är det, ironiskt nog, potatisen de flesta är oroliga över. Snacka om att sila mygg och svälja kameler, när den snabbaste vägen till en stark och hälsosam kropp och knopp (i vissa fall) vore att dra ner på alkoholen..

När det kommer till det här med trender, dieter och bantningspreparat bör man komma ihåg att det alltid är någon som skor sig på dina känslor, drömmar och behov. Med den vetskapen i bakhuvudet bör du alltid syna trender med kritiska ögon, läsa på innehållsförteckningarna och ta reda på fakta. Ge dig själv tid att förändra nya vanor i små steg. Som vuxen har du ett eget konsumentansvar, tycker jag.

Jag upplever att vi blir mer och mer medvetna om hälsans betydelse. De flesta tror jag vill må bra, motionera och leva hälsosamt, bara det att många saknar kunskap.

Jag tänkte att vi skulle bena ut 3 grundläggande faktorer här och nu:

  1. Kroppens energikällor består av kolhydrater, proteiner och fett.

  2. Kolhydrater binder vatten och tar du bort kolhydrater i kosten kommer du sannolikt uppleva att du krymper i omfång. Men det är med andra ord inte fett, utan vätska.

  3. ALLT du stoppar i munnen innehåller energi, och ALL energi du inte gör av med lagras i organen och på kroppen som fettreserv. Kroppen är ett smart maskineri som behöver energi, näring, motion och återhämtning för att fungera optimalt. När du fungerar som bäst, är när kroppen befinner sig i så kallad energibalans, det vill säga balans mellan det du stoppar i munnen och energin du gör av med.

Det är oftast när det kommer till balansen som det felar för de allra flesta. Många stressar alldeles för mycket och rör på sig för lite. Dessa negativa livsstilsfaktorer i kombination med att vi äter av fel energikällor, på fel tider och för oregelbundet, samt att vi stoppar i oss mer energi än vad vi gör av med, gör oss feta – inte kolhydrater som företeelse.

 

Varför behöver vi kolhydrater? Kolhydrater är musklernas och hjärnans främsta energikälla. Du behöver energi (glukos) till hjärnan så att du kan fungera i skolan eller på jobbet3. Men du behöver rätt sorts kolhydrater – näringsrika, kvalitativa livsmedel med mycket fibrer som har en lång ”brinntid” - det vill säga livsmedel som ger långvarig mättnadskänsla och inte får blodsockret att åka jojo. Snabba kolhydrater påverkar också ditt kolesterol negativt.

 

Bra exempel på kolhydrater är quinoa, bulgur, fullkornsris, fullkornspasta, grovt bröd, havregryn, broccoli och sötpotatis. Dessutom är även vanlig potatis bra och har ett högt mättnadsindex.

 

Mindre hälsosamma livsmedel är läsk, kakor, godis och glass, vitt bröd och diverse snabbmat. Med andra ord, näringsfattig föda som innehåller mycket kalorier och kemikalier samt mättar dåligt4.

 

Socker är centralstimulerande och starkt beroendeframkallande, och triggar belöningssystemet i hjärnan som bara vill ha mer5. Det finns ingenting positivt med vitt raffinerat socker. I skolbänken har jag fått lära mig att vi människor triggas olika mycket av socker/snabba kolhydrater och att vissa har lättare att bli beroende än andra. Därför är det lätt att äta för mycket av näringsfattiga, dåligt mättande och energirika livsmedel – SKRÄP, enligt mig. Och som sagt, allt energiöverskott, alla kalorier du inte gör av med, lagras i och utanpå kroppen som fett.

Detta händer I kroppen när du äter socker: Socker (snabba kolhydrater) skjuter blodsockret i höjden som en raket. Du blir snabbt pigg men lika snabbt trött igen45. När du äter socker tas energin snabbt upp av kroppen. Då ökar glukoshalten snabbt, det vill säga sockret i blodet. När glukoshalten ökar måste kroppen slå på sitt insulin. Insulin sänker blodsockret genom att öka cellernas upptag av glukos och ta in socker i cellerna och lagrar det där. Ett stort påslag av insulin gör att blodsockret ganska snabbt sjunker till en låg nivå och du blir då sugen eller hungrig igen6.

Men när du äter fiberrika, näringstäta kolhydrater, kommer glukoshalten stiga långsamt och insulinet slås inte på i samma fart och mängd. Du kommer alltså behålla ditt blodsocker på en jämn nivå under en längre tid samt känna dig mättare. Rätt logiskt eller hur? Så busenkelt förklarat kan man säga att valet av kolhydrater styr din aptit och energi. För att undvika den klassiska eftermiddagsdippen på jobbet är det så mycket smartare att välja en grov smörgås med kalkon och keso än en kanelbulle i fikarummet.

 

Hur kan du då äta mer hälsosamt och undvika att gå upp i vikt? Knepet är att leva sunt året runt. Ät och motionera för livet – inte för badsäsongen.

 

Mina topp-3 hälsotips:

 
  1. Även om det är svårt är det klart att det går (om du inte rör dig alls) att bli ”tjock” av bra mat – fisk, fågel och magert kött, potatis och grönsaker etc. Jag brukar säga att ”äter du mestadels bra saker, får du inte plats med så mycket dåligt.” Din kropp är det dyrbaraste du har, alldeles för värdefull för att behandlas som en ”papperskorg”. Tänk på att läsa på förpackningarna i affären. Ha som tumregel att ju kortare innehållsförteckning desto bättre. Tänk på att köpa närproducerat och ekologiskt i den mån du har råd.

  2. Motionera och höj pulsen 30 minuter varje dag. Allt i kroppen påverkas positivt av att vi rör på oss. Bortsett från att fysisk aktivitet bränner kalorier blir du piggare, mer harmonisk och sover bättre – dessutom blir du smartare och presterar bättre på jobbet7.

  3. Drick måttligt med alkohol eller inte alls. Trots en stark hälsotrend är svenskarna de EU-invånare som har lägst medvetenhet om kopplingen mellan alkohol och cancer. Samtidigt vet vi att alkohol är den näst största faktorn bakom de förebyggbara cancerfallen8.

Hur fungerar det?

Tre enkla steg för att ta reda på hur du mår på insidan, där det räknas.

Beställ

Beställ din hälsokontroll med e-post eller BankID.

Ta ditt prov

Välj provtagningsställe och ta ett vanligt blodprov.

Få snabba svar

En utförlig läkarkommentar medföljer dina provsvar.


Artikeln och åsikterna uttryckta däri är skribenten Malin Nyléns egna. Informationen till artikeln är av skribenten hämtad från nedan angivna källor. Artikeln är populärvetenskaplig och skall inte ses som en vetenskapligt säkerställd rekommendation. Det kan särskilt noteras att skribenten inte säkerställt att det inte finns bättre eller senare forskning och rön som kan komma till en annan slutsats.


1. Alkoholkonsumtion 2017
2. Alkohol och sjukdomar
3. Så påverkar kolhydrater kroppen
4. Nyttiga och onyttiga kolhydrater
5. Socker är giftigt som narkotika
6. Det här händer i korppen när du äter snabba kolhydrater
7. Träning gör dig smart
8. Alkohol och cancer
Beställ
Hjälp