Börja året på rätt sätt

Följ vår nyårskalender och läs våra artiklar för konkreta tips på bra vanor inom stress, träning, kost och sömn.

Nyårslöften har ett oförtjänt dåligt rykte, men det behöver inte vara den omöjliga utmaningen som många har som mål. Lägg ribban på rätt höjd, var konkret och stärk din motivation. Kom igång idag med en hälsokontroll som grund för det nya året!

Hitta en hälsokontroll
Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lördag
Söndag
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2

4 pillars

Stress

Stress

Långvarigt stresspåslag påverkar hormonsystemet som i sin tur påverkar ämnesomsättningen. Det kan leda till högt blodsocker, ogynnsamma blodfetter och högt blodtryck som ökar risken för diabetes och hjärtkärlsjukdom.

Läs artikeln
Träning

Träning

Fysisk aktivitet ger enormt positiva hälsoeffekter. Den slår igenom brett och på djupet och påverkar alla kroppens organ och vävnader. När vi motionerar regelbundet minskar risken för bland annat hjärtkärlsjukdom och cancersjukdomar.

Läs artikeln
Sömn

Sömn

Medan du sover pågår livsviktiga processer som håller kroppens olika system i trim. Sömnkvalitén påverkar stresshormonet kortisol, liksom nivåerna av blodsocker och blodfetter.

Läs artikeln
Kost

Kost

Korttidsfasta eller intermittent fasta är andra namn på matvanor som bygger på att man växlar mellan normalt energiintag och mindre mat under vissa dagar.

Läs artikeln
Beställ