4 effektiva sätt att lyckas med ditt nyårslöfte

Nyårslöfte Beräknad lästid: 3 min

Om du avgett ett nyårslöfte tillhör du förmodligen den femtedel av Sveriges befolkning som siktar på bättre hälsa 2019. Att motionera mera, äta hälsosamt och gå ner i vikt har toppat listan över nyårslöften de senaste åren.

Nyårslöften har faktiskt oförtjänt dåligt rykte. De som misslyckas har i själva verket ofta bara funderat på att ändra sitt beteende, enligt en amerikansk studie där man följde 200 deltagare under ett år. Att verkligen avlägga ett löfte ökade chansen att lyckas med nära tio gånger! Det finns också en rad knep som kan göra det lättare att hålla fast vid nyårslöftet, enligt en ny svensk studie från Stockholms universitet.

Vill du vara med på tåget? Med Werlabs ‘Nyårspaket’ kan du välja att avge och följa upp något av våra tre olika nyårslöften och se effekten som det har på din hälsa. Välj mellan: ”Skippa sockret”, ”Motionera mera” eller ”Ät nyttigare”.

1. Lägg ribban på rätt höjd

Konkreta och mätbara löften är alltid lättare att hålla. Om du väljer nyårslöftet ”Motionera mera” gör du bäst i att formulera vad det innebär för dig personligen, exempelvis ”jag ska göra 7 minuter träning före frukost, lunch och middag utom på måndagar”.

Tänk också igenom om löftet är realistiskt: Kanske räcker det med fyra dagar i veckan, en gång om dagen? Eller är 3x7 minuter om dagen ingen utmaning för dig? Det exakta upplägget kan bara du själv bestämma. Att lägga ribban på rätt höjd är viktigt för att frisätta den där extra energin och lusten som behövs för att förändra vardagslivet på ett hållbart sätt.

2. Stärk din motivation

Löften som innebär att vi ska göra något, till exempel äta nyttigare, är ofta lättare att nå än mål som går ut på att vi inte ska göra något, till exempel sluta äta sötsaker. Så kallade undvikandemål kräver lite starkare motivation. I det här fallet kan det hjälpa att du är övertygad om att socker är skadligt för din hälsa och kanske också har satt dig in i varför det är så. Kunskap kan alltså stärka din motivation.

3. ”The Fresh Start Effect”

Starten på det nya året är förstås en given tidpunkt för livsstilsförändringar, till exempel att äta nyttigare, men det är inte kört om du har missat ”nyårståget”. I början på varje vecka och månad, året runt, är det också många som bestämmer sig för nya hälsosammare vanor. En förklaring är att vi då lättare kan lägga gamla misslyckanden och dåliga vanor bakom oss och blicka framåt, ett fenomen som forskarna kallar för ”The Fresh Start Effect”.

Kom ihåg att löftet blir lättare att hålla fast vid om du gör det konkret, till exempel ”jag ska äta minst två nävar grönsaker varje dag och rött kött max två gånger i veckan”.

4. Kom igång redan i dag

För att maximera dina chanser att lyckas bör du inte bara bestämma dig för tidpunkten då du ska sätta löftet i verket utan också en deadline. I Werlabs Nyårspaket 2019 ingår därför ett uppföljningstest kopplat till ditt nyårslöfte. Genom att sätta upp delmål, kan vägen mot slutmålet kännas lite lättare och säkrare. Du kan också hjälpa dig själv genom att sänka tröskeln till det allra första delmålet. På så sätt kan du komma igång redan idag.

Lycka till med ditt personliga nyårslöfte!