Allmänna villkor för köp via Återförsäljare eller Förmedlare
1. Bakgrund och tillämplighet
Dessa allmänna villkor för företag (”Allmänna Villkor” eller ”Avtalet”) reglerar Werlabs företagshälsotjänster (hädanefter ”Tjänster”, ”Tjänsterna”, eller ”Werlabs Tjänster”). Detta Avtal ingås i och med att du beställer Tjänster av en återförsäljare eller förmedlare av Werlabs Tjänster
Avtalet ingås, utan mellanhänder, mellan dig (hädanefter ”Kunden”, eller ”Företagskund”) och Werlabs AB, org.nr. 556860–8649 (“Werlabs”, “vi”, eller “oss”), nedan var för sig benämnda ”Part” och gemensamt ”Parterna”, för vilket dessa Allmänna Villkor gäller.
Avtalet gäller i Sverige och reglerar förutsättningarna under vilka Werlabs tillhandahåller Tjänster till dig. Du kan ingå Avtal med oss, på ett av följande sätt:
Genom att bekräfta köp av Tjänster till en återförsäljare eller förmedlare av Werlabs Tjänster.
Genom att bekräfta köp av Tjänster direkt till Werlabs.
2. Ytterligare definitioner
”Företagskund” avser en juridisk person, såsom t.ex. aktiebolag, handelsbolag, enskild firma, stiftelse eller ekonomisk förening, som via en återförsäljare eller förmedlare har beställt Werlabs Tjänster.
“Användare” avser de(n) fysiska person(er), exempelvis anställda eller konsulter hos Kunden som av dig bereds tillgång till och använder Tjänster.
“Organisation” avser en juridisk person, såsom t.ex. aktiebolag, handelsbolag, enskild firma, stiftelse eller ekonomisk förening, med tio (10) eller fler del- eller heltidsanställda.
”Återförsäljare/Förmedlare” avser en juridisk person som säljer eller förmedlar Werlabs Tjänster vidare till kunder i egenskap av återförsäljare eller förmedlare på Werlabs räkning i enlighet med avtal mellan Werlabs och Återförsäljaren/Förmedlaren. Dessa Allmänna Villkor gäller mellan Werlabs och Kunden.
3. Vad gör Werlabs och vilka tjänster erbjuds?
Werlabs erbjuder Tjänster till företag, såsom hälsokontroller och andra företagshälsotjänster till företagets anställda. Bekräftad beställning innehåller närmare information om vilka Tjänster och dess omfattning som Werlabs kommer att tillhandahålla till Kunden. Vi samarbetar med ett flertal underleverantörer för provtagning och biomedicinska analyser (våra ”Underleverantörer”). Werlabs AB är en registrerad vårdgivare hos IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg.
Werlabs förmedlar inte remisser, ställer inte medicinska diagnoser och föreskriver inte läkemedel. Tjänsterna inkluderar inte att ge enskilda medicinska råd till Användare. I de fall analyserna indikerar sjukdomstillstånd kommer Användare att hänvisas till lämplig vårdgivare inom hälso- och sjukvården.
Tjänsterna används av Användarna men vi vill tydligt framhålla att vi inte på något sätt är att betrakta som avtalspart eller mellanhand eller på annat sätt står i direkt relation till Användarna. Avtalet gäller endast mellan oss och Kunden.
4. Vilka krav gäller för användares användning av tjänsterna?
Werlabs ställer krav på vilka Användare som får använda våra Tjänster. De som inte uppfyller nedan listade krav, får inte beredas tillgång till Tjänsterna av dig som Kund. För att Användare ska kunna ta del av Werlabs Tjänster måste Användaren:
Vara över 18 år.
Ha ett svenskt personnummer.
Ha ett mobilnummer samt en e-mejladress.
Ha BankID eller Freja-eID.
I samband med aktiverandet av Tjänsten, godkänna Werlabs Integritetspolicy samt Werlabs användarvillkor för Användare.
Användningen av Tjänsterna får bara ske i enlighet med dess avsedda syfte, som beskrivits ovan i p. 3. Det åligger dig som Kund att säkerställa att samtliga Användare efterlever detta. Accepteras inte bestämmelserna i Avtalet, får ni inte använda Tjänsterna.
5. Hur får användaren tillgång till tjänsten?
Användare kommer att få tillgång till Tjänsterna genom Kunden på sätt som Werlabs anvisar. Användare skapar ett personligt konto genom att logga in med Bank-ID eller Freja-ID på vår hemsida (”Min Journal”).
6. Hur ser tillgängligheten för tjänsterna ut?
Beställda Tjänster måste nyttjas av Användaren inom sex (6) månader från datumet som Kunden angett som leveransstart (gäller ej abonnemangstjänsten, se punkt 6.2 nedan). Användaren nyttjar Tjänsten genom att besöka en provtagningsklinik. Besöket måste ske inom denna tidsram för att Användaren ska kunna använda Tjänsten. Om detta inte sker inom angiven tid, förfaller köpet, remissen upphör att gälla och Tjänsten kan inte längre nyttjas. Ingen rätt till återbetalning föreligger i sådana fall.
För abonnemang måste Tjänsten nyttjas, dvs genom att besöka en provtagningsklinik, inom den avtalade abonnemangstiden. Detta är förutsatt att den enskilda Användaren har ett aktivt abonnemang.
Werlabs åtar sig att dess tekniska lösningar ska vara tillgängliga under dygnets alla timmar. Med tekniska lösningar avses de webbapplikationer där Användare kan aktivera köpta Tjänster samt ta del av provsvar med läkarkommentarer (däribland Min Journal).
Ovan punkt hindrar dock inte Werlabs från att tillfälligt avbryta tillgängligheten av våra tekniska lösningar för systemunderhåll, serviceändamål eller av andra skäl som Werlabs bedömer som rimliga. Sådana avbrott av tillgängligheten ska, om möjligt, meddelas Kunden i förväg.
Werlabs förbehåller sig rätten att kontinuerligt ändra gränssnittet för hur medicinska data presenteras för Användarna i Min Journal och/eller hur medicinska data, i anonym och aggregerad form, presenteras för Kund.
7. Vad gäller vid fel i tjänsten?
Om det uppkommer fel i Tjänsten har Werlabs rätt att inom skälig tid avhjälpa felet. Kan sådant avhjälpande av någon anledning inte ske, har Kund rätt till skäligt prisavdrag alternativt omleverans av Tjänsten, enligt vad Werlabs bedömer som mest rimligt i den ifrågavarande situationen. Vid väsentliga fel har Kunden rätt att säga upp Tjänsten till omedelbart upphörande.
Kund har inte rätt att göra några andra påföljder gällande gentemot Werlabs än vad som anges i Avtalet.
8. Hur behandlas personuppgifter?
Werlabs och Kunden är ensamt personuppgiftsansvariga för respektive behandlingar av personuppgifter som sker inom ramen för avtalet. Kunden är personuppgiftsansvarig för insamling och överföring av relevanta personuppgifter till Werlabs och Werlabs är personuppgiftsansvarig för den efterföljande behandlingen av dessa personuppgifter för de ändamål som specificeras i avtalet.
Detta innebär att vardera part självständigt ansvarar för att dess egen behandling av personuppgifter efterlever kraven i vid var tid gällande dataskyddslagstiftning inklusive EU:s dataskyddsförordning 2016/679 (GDPR).
Werlabs behandling av personuppgifter som vi erhåller inför och i samband med användandet av Tjänsterna utförs med eget personuppgiftsansvar, i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. Information om vår behandling av personuppgifter i samband med Tjänsterna framgår av vår Integritetspolicy (tillgänglig på: werlabs.se/om-werlabs/integritetspolicy).
Werlabs delar inga personuppgifter om Användare till Kunden förutom, under vissa förutsättningar vilket framgår av Integritetsskyddspolicy, Användares namn. Utöver detta, delas enbart aggregerade rapporter innehållandes anonymiserade data som inte kan härledas till enskilda Användare. Werlabs delar inga personuppgifter om Användare till Återförsäljaren eller Förmedlaren.
9. Vad gäller för Werlabs immateriella rättigheter?
Werlabs är ensam innehavare av alla immateriella rättigheter (”IPR”) hänförliga till Tjänsterna.
Genom Avtalet ges Kunden en icke-exklusiv och begränsad rätt att använda mjukvaran som ingår i webbplatsen.
10. Vad händer om tjänsten p.g.a. yttre omständigheter inte kan erbjudas?
Ingen av Parterna ansvarar för underlåtenhet eller försening i fullgörandet av sina skyldigheter enligt Avtalet om det beror på en Force Majeure-händelse såsom krig, pandemi, strejk, naturkatastrofer eller liknande omständigheter utanför Parts rimliga kontroll. Den Part som drabbas ska omedelbart meddela den andra Parten och vidta skäliga åtgärder för att minimera Force Majeure-händelsens påverkan på sina skyldigheter enligt Avtalet. Om en Force Majeure-händelse pågår i mer än sex månader, kan vardera Parten säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Delvis påverkan av en Force Majeure-händelse medför skyldighet att fullgöra de delar som inte påverkas av sådan händelse.
11. Hur köper jag tjänsten och hur kan den sägas upp?
Werlabs Tjänster kan köpas på två sätt:
Som enskilda Tjänster till en specifik volym, eller
Som abonnemang kopplat till antalet anställda hos Kunden.
Vid köp beställer Kunden Tjänster via Werlabs Återförsäljare. Tjänst, antal och datum då Kunden önskar få tillgång till Tjänsten specificeras vid beställningen.
För abonnemangstjänsten ska Kunden specificera vilken organisation Användarna är anställda hos, exempelvis anställda på företag med tillhörande organisationsnummer. Abonnemangstjänsten kan vara riktad till Användare med en specifik anställningsform och sysselsättningsgrad, exempelvis tillsvidareanställda med heltidsanställning.
Abonnemangstjänsten är kopplad till specifika Användare som är anställda hos Kunden med angiven anställningsform och sysselsättningsgrad. Företagskunden ansvarar för att meddela om en anställd påbörjar eller avslutar sin anställning hos Kunden under avtalsperioden. Användare som kopplats till abonnemanget avregistreras som Användare i Tjänsten den första dagen i kalendermånaden efter Användarens sista anställningsdatum. Användare som påbörjar sin anställning hos Kunden registreras i Tjänsten från och med den första dagen i den kalendermånad då anställningen påbörjas.
Antalet aktiva Användare i en abonnemangstjänst beräknas den första dagen i varje kvartal. Om förändringar sker under ett kvartal, justeras dessa för nästkommande kvartal.
Werlabs Abonnemangstjänster ska skriftligen sägas upp till Werlabs tre (3) månaders uppsägningstid innan avtalsperioden avslutas. Om Abonnemangstjänsterna inte sägs upp förlängs avtalsperioden med tolv (12) månader.
Werlabs har rätt att skriftligen säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Kunden inte betalar för Tjänster i enlighet med Avtalet eller om Kund i övrigt bryter mot Avtalet.
Vardera Part äger rätt att skriftligen säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om den andra Parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter enligt Avtalet eller om det är motiverat på grund av exceptionella omständigheter.
12. Vilken sekretess gäller avseende Avtalet m.m.?
Båda Parter förbinder sig att hålla all konfidentiell information som mottagits inom ramen för Avtalet hemlig och att inte dela den med tredje part. Detta gäller oavsett om informationen lämnats skriftligt, muntligt, eller på annat sätt. Konfidentiell information omfattar allt som uttryckligen markerats som konfidentiellt samt information som rimligen bör betraktas som sådan, inklusive affärsinformation, tekniska uppgifter, företagshemligheter och information om personal, konsulter, kunder och leverantörer. Sådan information får endast användas för att uppfylla Parternas åtaganden enligt Avtalet.
Båda Parter får endast dela konfidentiell information med sina anställda, dotterbolag, rådgivare eller, i Werlabs fall, underleverantörer, i den utsträckning det är nödvändigt för att fullfölja Avtalet. Werlabs åtar sig att säkerställa att alla mottagare av konfidentiell information är skyldiga att följa Avtal om sekretess.
Detta sekretessåtagande gäller inte information som redan var känd för mottagaren, blivit allmänt tillgänglig utan avtalsbrott, mottagits lagligt från tredje part utan sekretessplikt, utvecklats självständigt av mottagaren, eller som måste offentliggöras enligt lag eller domstolsbeslut.
Sekretessåtagandet gäller i tre (3) år efter Avtalets upphörande. Vid Avtalets slut ska mottagaren, på begäran, omedelbart förstöra eller returnera all konfidentiell information och tillhörande material.
13. Vilket ansvar har kunden respektive Werlabs?
Tjänsterna tillhandahålls i befintligt skick utan garantier av något slag. All användning av Tjänsterna sker på Kundens ansvar och sker helt på egen risk. Werlabs lämnar inte några garantier, varken direkta, underförstådda eller på annat sätt, rörande tillgängligheten, kvalitén, dugligheten för något särskilt syfte, lämpligheten eller riktigheten av Tjänsterna.
Vardera Parten är ansvarig gentemot den andra Parten för all skada som åsamkas den andra Parten, eller tredje Part, på grund av brott mot Avtalet, inklusive men ej begränsat till Kundens missbruk av Werlabs Tjänster eller hemsida samt otillbörlig marknadsföring. Vidare åtar sig vardera Parten att hålla den andra Parten skadeslös i relation till samtliga krav, kostnader (inklusive rimliga legala kostnader), skador, utlägg, skadestånd och förluster som Part åsamkats på något sätt på grund av brott mot Avtalet eller annan tillämplig lag.
Ingen Part ansvarar för den andra Partens förlust av produktion, förlust av data, förlust av verksamhet eller vinst, förlust av ”goodwill” eller några indirekta eller påföljande skador.
Det totala ansvaret för vardera Part enligt detta Avtal ska vara begränsat till det sammanlagda beloppet som är betalda eller ska utbetalas för Tjänster som levererats till Kunden under de föregående på varandra följande tolv (12) månader av Avtalet.
Begränsningarna ovan ska inte gälla vid en förlust som är orsakad av någon av Parternas (i) grova oaktsamhet, avsiktliga överträdelse (ii) intrång i tredje parts immaterialrättigheter eller (iii) överträdelse av sekretessåtagande enligt Avtalet.
Werlabs åtar sig inget ansvar överhuvudtaget för eventuella fel, skador, eller annat som kan härröras till våra Underleverantörer.
14. Allmänt
Uppsägning och andra meddelanden ska skickas via e-post eller rekommenderad post till den kontaktperson och adress som Parten har angett. Meddelandet anses mottaget när ett e-postmeddelande har nått mottagarens adress och avsändaren har begärt mottagningskvitto.
Werlabs kontaktuppgifter är följande:
Werlabs AB, Hälsingegatan 40 6 TR, 113 43, Stockholm
kontakt@werlabs.seWerlabs förbehåller sig rätten att ändra dessa Allmänna Villkor. Vi kommer att publicera informationen om sådana ändringar på werlabs.se/foretagshalsa/kopvillkor-aterforsaljare eller via e-post till den e-postadress som tillhandahållits av dig som Kund. Om ändringen rimligen bör anses ha väsentlig negativ inverkan för Kunden har denne rätt att säga upp Avtalet med 30 dagars uppsägningstid.
Avtalet utgör Parternas fullständiga avtal och reglering av alla frågor som Avtalet berör. Avtalet tillsammans med alla dokument som hänvisas till i Avtalet gäller framför och ersätter, utan undantag, alla tidigare diskussioner, kommunikation, överenskommelser och arrangemang av vad slag det vara må mellan Parterna relaterade till det som Avtalet berör.
Skulle enskild bestämmelse i Avtalet (eller del därav) oavsett anledning, bedömas ogiltig eller omöjlig att upprätthålla skall detta inte innebära att Avtalet eller bestämmelsen i sin helhet är ogiltig. Istället skall Avtalet eller bestämmelsen justeras, så långt det är möjligt, för att ge tilltänkt effekt.
15. Vilken lag gäller och vad händer om vi inte kommer överens?
Avtalet styrs av svensk lag, utan hänsyn till regler om lagval. Tvister eller krav som uppstår i samband med Avtalet ska först försöka lösas genom förhandling mellan Parterna. Om förhandlingarna misslyckas, ska tvisten avgöras genom skiljeförfarande enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Förenklat Skiljeförfarande gäller om inte institutet beslutar att ordinarie regler ska tillämpas beroende på tvistens komplexitet och värde. Skiljeförfarandet hålls i Stockholm på svenska, och all information som rör processen är konfidentiell och får endast användas i skiljeförfarandet.