Artiklar

Lär dig mer om ämnen inom hälsa och livsstil.


Få järnkoll

Få järnkoll!

Visste du att järnbrist är den vanligast förekommande bristsjukdomen i världen? Och att det är en bristsjukdom som ofta drabbar kvinnor även om det även drabbar män?

Läs mer

Kronisk inflammation

Kronisk inflammation – när skyddet orsakar oss skada

När vårt immunförsvar går i baklås skadas våra egna celler och risken för sjukdom ökar kraftigt. Allt fler åkommor och välfärdssjukdomar tycks hänga samman med, ett tillstånd som kan synas i blodet långt innan du blivit sjuk.

Läs mer

Trötthet

Vetenskapen om trötthet

Initiativlös, utan ork, trött så det gör ont? Trötthet är ett av de mest utbredda hälsoproblemen i vår tid. Flera blodtester kan hjälpa dig att hitta din tappade ork och vetenskapen är flera nya testmöjligheter på spåren.

Läs mer

Depression

Hälsovanor kan påverka depression

Depression är en av de vanligaste sjukdomarna i den industrialiserade världen och den rankas av WHO som den enskilt största bidragande orsaken till ohälsa globalt.

Läs mer

Kost Nyår

Halvfasta kan ge hälsovinster

Att äta väldigt lite två dagar i veckan har liknande effekt som motion: Risken för typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdomar minskar och midjemåttet krymper. Det visar preliminära resultat av en svensk forskningsstudie på den så kallade 5:2-dieten.

Läs mer

Sömn nyår

Sov gott – det håller dig i form!

Är du trött och lättirriterad på morgnarna? Har du svårt att koncentrera dig och lätt att glömma saker? Det kan bero på för lite eller ineffektiv sömn. Att höja sömnkvalitén är en bra investering om du vill hålla dig i fysisk form och känslomässig balans.

Läs mer

Motion Nyår

Motion har turboeffekt på hälsan

Har du ett stillasittande jobb och svårt att komma iväg till gymmet eller motionsspåret? Misströsta inte – du hör till dem som har mest att vinna på att börja röra dig mer. De största hälsovinsterna får nämligen de som är inaktiva när de växlar över till att vara regelbundet aktiva.

Läs mer

Stress Nyår

Så kan långvarig stress påverka din hälsa

Vårt system för att hantera stress är livsviktigt för att slå larm och varna oss för faror. Det har evolutionen sett till. Stressystemet gör att vi kan toppa prestationsförmågan i lägen när det verkligen behövs. Hjärnan sänder signaler som får hjärtat att slå fortare och musklerna blir redo att användas. Stresshormoner utsöndras i blodet för att frigöra extra energi. Smärttröskeln höjs och blodet påverkas så att vi inte ska förblöda om vi skadas.

Läs mer

Din D-vitaminstatus är viktigt för hälsan

Din D-vitaminstatus är viktigt för hälsan

I Sverige får alla barn upp till 2 år droppar med D-vitamin men många andra kan också behöva tillskott av ”solskensvitaminet”. Eftersom bra D-vitaminstatus är viktigt för hälsan gör du klokt i att hålla koll på dina värden.

Läs mer

testosteron

Testosteron viktigt för livslusten

Vår hälsa är beroende av många hormoner, bland annat det manliga könshormonet testosteron. Det har en förmåga att hålla oss på gott humör, och är viktigt för sexdriften och livslusten. Låga nivåer kan ge sämre psykisk och fysisk hälsa, både hos män och kvinnor.

Läs mer

Rödbetor ger bättre uthållighet – sant eller falskt?

Rödbetor ger bättre uthållighet – sant eller falskt?

Rödbetssallad på mosbrickan gör knappast att du presterar bättre i maraton men i flytande form kan rödbetor ha en positiv effekt. Så här på sommaren blir rödbetsjuicen mer läskande om man tillsätter ett par matskedar vatten och saften från en citronklyfta.

Läs mer

Fungerar din sköldkörtel optimalt?

Fungerar din sköldkörtel optimalt?

Nära en halv miljon människor i Sverige har en diagnos som innebär att sköldkörteln inte fungerar som den ska. Det kan ge alltifrån lättare, diffusa besvär till allvarliga sjukdomstillstånd. Med ett blodprov kan du upptäcka om din sköldkörtel producerar för lite eller för mycket hormoner.

Läs mer

Regelbundna Hälsokontroller

Därför ska du jämföra dina personliga värden

Genom att regelbundet kolla dina blodvärden kan du se hur förändringar i vardagen påverkar ditt välbefinnande och risken att drabbas av vanliga sjukdomar, såsom typ 2-diabetes. Hälsa är inte generell, utan något där alla individer ofta har unika behov och under ytan finns många indikatorer för hur en person mår.

Läs mer

Vitaminer och Mineraler

Vitaminer, mineraler och spårämnen – håll koll på ditt status

Passa på att lapa sol och njuta av färgglad sommarmat! Det brukar räcka för att fylla behovet av vitaminer, mineraler och spårämnen, men om du tillhör någon riskgrupp kan kroppen och hjärnan behöva extra tillskott.

Läs mer

Koll på blodvärden extra viktigt för veganer

Koll på blodvärden extra viktigt för veganer

Är du själv eller någon annan i din familj vegan? Den som avstår från mat från djurriket bör hålla koll på sina blodvärden. Viktiga värden är bland andra vitamin B12, vitamin D, fettsyrorna EPA och DHA, järnvärden och kalcium.

Läs mer
Prediabetes

Prediabetes – ett förstadium till typ 2-diabetes

Prediabetes kommer smygande och ger inga symtom. Höga blodsockervärden efter fasta är en varningssignal. Tidig upptäckt ökar dina chanser att slippa utveckla typ 2-diabetes.

Läs mer

Pollenallergi

Pollensäsongen är redan här!

Har du rinnsnuva, nästäppa, röda, kliande ögon? Nyser du ofta eller känner att din andning är påverkad? Var fjärde vuxen person i Sverige besväras av pollenallergi, och för många har symtomen kommit ovanligt tidigt i år.

Läs mer

Därför blir du euforisk av löpning

Därför blir du euforisk av löpning

Rätt puls i 45 minuter tre gånger i veckan – där har du ett ”lyckopiller” utan biverkningar. Ju mer vältränad du är desto snabbare släpps de substanser ut i hjärnan som ger den där sköna känslan av lätthet och lugn, i bästa fall eufori.

Läs mer

Familjär hyperkolesterolemi – en tyst sjukdom

Familjär hyperkolesterolemi – en "tyst" sjukdom

Är du en av 50 000 personer i Sverige som är född med extremt höga kolesterolvärden? Familjär hyperkolesterolemi (FH) är en medfödd genetisk sjukdom som innebär att man har mycket hög risk att drabbas av allvarlig hjärtkärlsjukdom i unga år – oberoende av livsstil.

Läs mer
Vitamin D

Varför testa dina D-vitaminnivåer?

När kontrollerade du dina D-vitaminnivåer senast? De flesta människor vet inte om de lider av vitaminbrist eller inte, men bristfälliga nivåer är vanligare än vad man kan tro, och ett enkelt test kan hjälpa dig att undvika hälsoproblem.

Läs mer

Typ 2-diabetes

Vad är typ 2-diabetes?

Ny forskning visar på ett starkare samband mellan högt blodsocker och en ökad risk för att utveckla demenssjukdom senare i livet. Studien visar också att högt blodsocker inte bara ökar risken att drabbas av demenssjukdom utan även accelererar sjukdomsförloppet.

Läs mer

Blodsocker, diabetes och demens

Blodsocker, diabetes och demens

Ny forskning visar på ett starkare samband mellan högt blodsocker och en ökad risk för att utveckla demenssjukdom senare i livet. Studien visar också att högt blodsocker inte bara ökar risken att drabbas av demenssjukdom utan även accelererar sjukdomsförloppet.

Läs mer

Hur du skapar en livsstil som är hälsosam för ditt hjärta

Hur du skapar en livsstil som är hälsosam för ditt hjärta

Det är aldrig för sent att börja med välbeprövade kost och matvanor, träningsmetoder eller andra livsstilsförändringar för att förebygga hjärt-kärlsjukdom som i sin tur kan hjälpa dig att leva längre!

Läs mer

Håll fast vid semesterglöden

Håll fast vid semesterglöden

De flesta av oss mår fantastiskt efter en sommarsemester: utvilade, uppfriskade och livfulla. Dessvärre kan det tillståndet förändras väldigt snabbt efter att semestern har tagit slut och du har gått tillbaka till dina vardagliga rutiner.

Läs mer

Trött på att vara trött? Enkla sätt att få mer energi

Enkla sätt att få mer energi

Är du trött på att känna dig trött hela tiden? Att göra några enkla livsstilsförändringar kan bidra till att du får mer energi – och det kan ge effekt redan ikväll!

Läs mer


Kristin Kaspersen

Kristin Kaspersen vände sig till Werlabs

Kristin Kaspersen vände sig till Werlabs för att förstå hur årets händelser påverkat hennes kropp. Det här året har varit speciellt för Kristin, kantat av både stor sorg och mycket kärlek. I våras gick hennes mamma Barbro bort och hela svenska folket har delat hennes sorg och visat sin uppskattning och kärlek.

Läs resten av Kristins berättelse här

Boosta hjärnan - Förbättra din mentala hälsa under hösten

Boosta hjärnan - Förbättra din mentala hälsa under hösten

Årstidsbunden depression (SAD efter engelskans Seasonal Affective Disorder) är en typ av depression som följer ett årstidsrelaterat mönster och visar sig genom symptom som trötthet, orkeslöshet och låg sinnesstämning. Den årstidsbundna depressionen tros vara orsakad av att bristen på dagsljus kan påverka nivåerna av bland annat serotonin, som har en inverkan på hur tilfreds vi känner oss. Cirka 5-8 procent av befolkningen i de norra delarna av Europa beräknas drabbas av SAD.

Läs mer
Ät smart

Ät smart - för livet

Vår kost förbättras ofta över sommaren, med allt från fräscha sallader till färska skaldjur, men Doktor Rangan Chatterjee menar på att vi kan behålla våra nya goda vanor även långt efter semestern är över.

“Det är lockande att tro att det finns en perfekt kost där ute som kommer göra oss mer hälsosamma än någonsin, bara vi kan hitta den,” säger Doktor Chatterjee. “Men vi är alla olika och jag vägrar tro att det finns en kost som passar alla.”

Läs mer

rör på dig

Ut och rör på dig i sommar!

"Skinande sol och varma vindar är perfekt för att börja röra på dig lite mer i sommar,” säger Dr Rangan Chatterjee.

De flesta av oss behöver röra på oss mer än vi gör. Fysisk aktivitet är livsviktigt. Det håller ditt hjärta i form, stärker dina muskler samt håller din hjärna i trim. Träning och motion kan dessutom förbättra immunförsvarets funktion, motverka inflammation, förbättra blodtryck samt potentiellt förbättra sammansättningen av vår tarmflora.

Läs mer

sov klokt

Sov bättre än någonsin i sommar

Långa varma kvällar och ledighet kan komma emellan dig och din sömn, men genom att prioritera rätt kan du se till att du ändå får de timmar du behöver för att må bättre än någonsin. Doktor Chatterjee delar här med av sina bästa tips för en riktig super-sömn.

Läs mer

Vila mer

Vila mer i sommar

Sommarens bekymmerslösa och avslappnade stämning är den perfekta tiden för att introducera ett inre lugn i ditt liv. Här presenterar Dr Chatterjee lättillgängliga och handfasta tips för att dra nytta av fördelarna med att vila.

Läs mer

Sköldkörtel

Den komplicerade sköldkörteln

Över 400 000 svenskar uppskattas ha en sköldkörtelrubbning. Sköldkörteln är en körtel som sitter under struphuvudet på framsidan av halsen. Förenklat kan man säga att sköldkörteln sätter takten på ämnesomsättningen i kroppen, och det är viktigt att den fungerar för att man ska må bra.

Läs mer

Barns hälsa påverkas av hur föräldrarna levt innan graviditeten

Barns hälsa påverkas av hur föräldrarna levt innan graviditeten

En ny studie visar att barns hälsa påverkas av hur föräldrarna levt innan graviditeten. Att kvinnans hälsa är viktig under graviditet är välkänt men att kvinnans och mannens hälsotillstånd innan graviditet påverkar det kommande barnets hälsa är en nyhet. Epigenetiska faktorer där föräldrarnas livsstil kan påverka de uttryck som generna får när de förs över till barnet är orsaken.En hälsosam livsstil aktiverar vissa genetiska uttryck och en ohälsosam andra.

Läs mer

Regelbundna Hälsokontroller

Leder regelbundna hälsokontroller till bättre hälsa?

Regelbundna hälsokontroller ger fler år med god hälsa enligt en ny undersökning som har genomförts av Umeå universitet och som har publicerats i den vetenskapliga tidskriften BMC Public Health. Lars Lindholm, professor i hälsoekonomi vid Umeå universitet och studiens huvudförfattare menar även att regelbundna hälsokontroller kan vara ett mycket kostnadseffektivt sätt att påverka riskfaktorer och dödlighet i befolkningen.

Läs mer

Gener och kost

Dina gener och din kost

Att övervikt och fetma ökar bland befolkningen för varje år känner de flesta till. Vi möts dagligen av löpsedlar som basunerar ut nya effektiva metoder för hur vi skall göra för att gå ned i vikt. Ofta handlar råden om att man skall följa olika dieter beroende på olika individuella egenskaper, alltifrån blodgrupp till kroppsform och DNA-uppsättning.

Läs mer

Trötthet – kan du ha för mycket järn i kroppen?

Trötthet – kan du ha för mycket järn i kroppen?

Att järnbrist kan ge upphov till trötthet är något som de allra flesta är medvetna om. Att ett överskott av järn i kroppen kan ge liknande symtom är dock okänt för de allra flesta. Ändå är familjär hemokromatos, som sjukdomen heter, mycket vanlig i Sverige och sannolikt är sjukdomen underdiagnostiserad. Vem är inte lite trött av och till, särskilt under årets mörka månader?

Läs mer

Graviditet & Sjukdomar

Om graviditet & sjukdomar

Graviditet och väntan på en ny liten människa är en spännande och livsomvälvande händelse för de allra flesta kvinnor och deras partners. Under graviditeten förändras kvinnans kropp på en mängd olika sätt för att skapa förutsättningar för att det ofödda barnet skall kunna utvecklas normalt och för att förbereda kroppen inför den kommande förlossningen.

Läs mer

Metabola syndromet

Vad är det metabola syndromet?

Metabola syndromet är ett samlingsnamn för ett antal faktorer som ökar risken för att drabbas av livsstilssjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, typ 2 diabetes och även vissa vanliga cancerformer som prostatacancer, tarmcancer och bröstcancer. På senare tid har man också börjat misstänka att det metabola syndromet kan ha betydande roll i utvecklingen av vissa typer av demens.

Läs mer

Sköldkörtel

Sköldkörtelrubbning: upptäckt och behandling

Din sköldkörtel spelar en mycket viktig roll i ditt liv. Om det inte fungerar som den ska, kommer du att märka av det. Sköldkörteln reglerar ämnesomsättningen i din kropp och har du en underproduktion av hormoner leder detta till att din ämnesomsättning saktar ner. Underproduktion av sköldkörtelhormon kallas hypothyreos, och är tio gånger vanligare hos kvinnor än hos män.

Läs mer

blodsocker

Varför testa ditt blodsocker?

Ett högt blodsocker kan leda till insulinresistens och typ-2 diabetes. Genom att kontinuerligt testa ditt blod kan du se hur ditt blodsocker rör sig och en utveckling av typ 2-diabetes kan förhindras genom förändringar i kost och motion.

Läs mer

Blå Zoner

Blå zoner: så lever de som lever länge

I en värld där media ständigt påminner oss om olika sätt vi kan dö på, oavsett om det handlar om att äta fel slags mat eller på grund av rökning, kan det vara lätt att glömma att den mest sannolika dödsorsaken är hög ålder. Men vad vet vi egentligen om att leva riktigt länge?

Läs mer

DHEA - superhormon eller inte?

DHEA - superhormon eller inte?

Dhea beskrivs ibland för superhormon som kan bromsa åldrande men vi vet egentligen väldigt lite om hur DHEA fungerar. Det finns en koppling till minskade nivåer av dhea och åldersrelaterade sjukdomar men att det skulle gå att bromsa åldrande genom hormontillskott i olika form saknas det vetenskapligt stöd för.

Läs mer

Sambandet mellan hjärt-kärlsjukdom och prediabetes

Sambandet mellan hjärt-kärlsjukdom och prediabetes

Hjärtsjukdom är idag en av världens främsta dödsorsaker. Det har dock inte alltid har varit så. Under 1990-talet och 2000-talet har prevalensen och mortaliteten för hjärt-kärlsjukdom gått från att att vara ett relativt litet problem till att vara världsomfattande. Det är möjligt att avsevärt minska förekomsten av dessa sjukdomar genom förbättrad vård och hälsosammare livsstil, exempelvis genom ändrad kosthållning och träning.

Läs mer

Kolesterol

Kolesterol – en överskattad fara?

Ett högt kolesterolvärde har under lång tid ansetts leda till en ökad risk för stroke och hjärt- och kärlsjukdomar. Nya rön visar dock att kolesterolet har oförtjänt dåligt rykte och att nya mätvärden ger en betydligt bättre bild av sjukdomsrisk.

Läs mer

Hälsokontroller - förebyggande hälsovård i en digital era

Hälsokontroller - förebyggande hälsovård i en digital era

Sju av tio personer dör idag till följd av livsstilssjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och typ-2 diabetes. Dessa sjukdomar utvecklas under lång tid innan symptom uppträder och innan patienten söker vård och stöd hos sjukvården. Genom att förebygga uppkomsten av livsstilssjukdomar skulle stora besparingar kunna göras inom vården. Många människor skulle dessutom få en avsevärt förbättrad livskvalitet.

Läs mer

Klimakteriet

3 enkla tips för att må bra under klimakteriet

Vissa märker den knappt, men för andra är vägen till menopaus (tidpunkten för den sista mensen) både en mental och fysisk utmaning. Svängande hormonnivåer kan påverka ditt välmående rejält och det har visat sig att mat, motion och medvetenhet är effektiva verktyg för att lindra dina besvär.

Läs mer

Sömnbrist kan skada din hälsa

Sömnbrist kan skada din hälsa

Att lägga sig sent en kväll är ingen fara men undvik att göra det till en vana. Den som sover för lite riskerar nämligen att drabbas av allvarlig, i värsta fall obotlig, sjukdom.

Läs mer

Därför ska du sluta räkna kalorier

Därför ska du sluta räkna kalorier

Vetenskapen är enig, en kalori är inte alltid en kalori. Därför är det dags att sluta räkna dem. En kalori, eller kilokalori (Kcal) som är den enhet som ofta används här i Sverige, är en energienhet som har sitt ursprung inom fysiken. En kilokalori är den mängd energi som krävs för att värma upp en liter vatten en grad Celsius.

Läs mer

Periodisk fasta

Periodisk fasta - bra för hälsan?

Det kan verka helt bakvänt, men genom att hoppa över frukosten kan man minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, gå ner vikt och leva längre. Ett jämnare humör får du på köpet. Trots att det forskats relativt lite om fasta finns mycket som tyder på att det är bra för våra kroppar att avstå mat då under begränsade perioder.

Läs mer
Testosteron

Vad är testosteron?

Könshormonet som vetenskapen tidigare kopplade enbart till manlig könsdrift och muskelmassa har visat sig ha långt fler funktioner än så. Testosteron tycks spela stor roll för vår hälsa, hos både män och kvinnor.

Läs mer

Typ 3-diabetes

Vad är typ 3-diabetes?

I USA kallas Alzheimers för diabetes typ-3. Det är ingen vedertagen medicinsk benämning, åtminstone inte än. Men ny forskning ser samband mellan diabetes och Alzheimer.

Läs mer

Solande kvinnor

Är solen bra för hälsan?

Många av oss smörjer omedelbart in oss med solskyddskräm så här års, men kanske borde vi tänka om? Ny forskning visar att måttliga mängder vår- och sommarsol tycks ha mycket positiva effekter på vår hälsa.

Läs mer

Glutenintolerans

Varför pratar alla om gluten?

Allt fler svenskar avstår gluten av hälsoskäl men långt ifrån alla mår bättre av det. Werlabs reder ut begreppen kring glutenintolerans, veteallergi och den minst sagt luriga noceboeffekten.

Läs mer

Socker

Det förödande sockret

De flesta av oss äter för mycket socker och skulle må bra av att dra ned på sockerintaget. Men våra kroppar och psyken reagerar olika på socker och det kan vara svårt att lägga av helt. Werlabs tipsar om hur du, med hjälp av blodtester och kostomläggning, hittar din egen sockerbalans i livet.

Läs mer

Därför ska du inte sitta ner

Därför ska du inte sitta ner

Att sitta ned en stund är inte farligt, men att sitta länge och varje dag är inte bra. Stillasittande är faktiskt ett av vår tids största hot mot hälsan.

Läs mer

Stress

Stress - ett invecklat fenomen

När psykologen Cliff Arnall, på uppdrag av en PR-byrå, för elva år sedan utnämnde den tredje måndagen i januari till årets mest deprimerade dag kunde han knappast ana vilket stort genomslag hans fullständigt ovetenskapliga antagande skulle få. Igenkänningsfaktorn var förmodligen det största skälet till att denna ”årets deppigaste dag” fick sådant genomslag i media över hela världen.

Läs mer

LCHF

LCHF - Döden i grytan?

LCHF har visat sig vara ett effektivt sätt att gå ner i vikt. Det har dock dykt upp kritik som menar att LCHF-dieten inte är hälsosamt på lång sikt. Vi på Werlabs kan inte se att LCHF skulle vara skadligt för normalindividen, snarare tvärtom. Det finns dock en del personer som reagerar negativt på ökat intag av mättade fetter från t.ex mejeriprodukter. Dessa personer drabbas av förhöjda blodfetter vilket kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Läs mer

D-vitamin

D-Vitamin - ta eller inte ta?

Under 2014 ökade försäljningen av D-vitamintillskott med 8.1%. Detta är bara ett exempel på ökningen av intaget av kosttillskott och bara i Sverige är kosttillskottsindustrin värderad till över en miljard kr. En stor anledning till ökningen av just D-vitamin försäljningen är att den svenska befolkningen uppfattar D-vitamin som en viktig del till att uppnå en optimal hälsa.

Läs mer

Osäker på vilket test som passar för dina behov?

Prova vår testgenerator och låt oss hjälpa dig att vägleda dig på din hälsoresa.

Hitta testet för mig

eller

Se alla blodprov

Alla våra tester

Se vilka tester vi kan erbjuda.

Våra tester

Beställ